Design by F.U.M.O.
 

wij zoeken nog verdelers >>  

Hoe een SMD Chip vervangen?

Een SMD IC op een print vervangen, leidt met gewone desoldeertechnieken vaak tot een knoeiboel en een hoop frustratie. In zoverre zelfs dat velen niet eens bereid zijn er aan te beginnen.

Nochtans is het vervangen van een SMD IC, met het juiste gereedschap en de juiste technieken, helemaal niet zo moeilijk en vaak de enige oplossing als er, bv., iets misliep met een In-circuit Serial Programming operatie.

Hieronder vindt u een stap-voor-stap beschrijving om SMD IC's te vervangen. Het is uiterst belangrijk om over de juiste tooling te beschikken. Wij hebben voor deze demonstratie geopteerd voor de Weller WMD3-kit, omdat deze kit naar onze mening de ideale toolingset voor rework bevat. Met een beetje oefening kan iedereen met de WMD3-kit op een vlotte manier SMD IC's vervangen.

Voor deze demonstratie gebruiken we een afgedankte PC uitbreidingskaart als oefenprintje en dus nemen we geen voorzorgen met betrekking tot ESD. We raden aan om ook eerst "een kladje" te maken indien U dit zelf eens wilt proberen en om wel degelijk ESD voorzorgen te nemen tijdens reparaties.

Inslingen:

- Soldeerbout: volgens de instructies van uw IC-fabrikant (ong. 300C)
- Desoldeerbout: 350C
- Hete lucht bout: 425C, debiet 35%

Begin met de los te maken IC en het omliggende gebied op de print vanop een 10-tal centimeter afstand op te warmen met de heuchtbout. Dit voorkomt dat er later een zodanig temperatuurverschil tussen de eilandjes van het IC en de baantjes/via's onstaat dat deze losscheuren.

Eens dit gebeurd is, concentreert U de nozzle van de heuchtbout op het IC, waar U met een op en neer gaande beweging gelijkmatig zowel de aansluitingen als het lichaam verhit. Ondertussen houdt U met een pincet of, zoals op de foto, een hobbymesje het IC onder spanning zo dat U het kunt opzijschuiven/oplichten als het soldeertin vloeibaar wordt. Opgelet: het is overbodig enige kracht uit te oefenen en dit kan zelfs nefast zijn voor pootjes en eilandjes als het soldeertin plotseling terug stolt. Verder is het belangrijk om heel het IC te verhitten. Als U zich enkel op de aansluitingen concentreert, kan er te veel warmte naar het lichaam vloeien om het IC vlot te verwijderen.

U zult merken dat tijdens het verhitten het IC plotseling "loskomt" en dat U het moeioos kunt verplaatsen / oplichten. Als er veel soldeertin gebruikt werd in de originele soldering kan het zijn dat dit uitsmeert en terug stolt, waardoor het IC eventjes blijft "hangen". Het is vooral belangrijk in zo'n geval om niet te forceren; gewoon opnieuw verwarmen(1) tot het tin smelt en U het IC kunt wegnemen.

Het is ook belangrijk het grootste deel van het "oude" soldeertin weg te nemen d.m.v. de vacuum desoldeerbout, om een goede verbinding voor het vervang-IC te garanderen. Indien U de losgesoldeerde component opnieuw wilt gebruiken, zoals in dit voorbeeld of bij cannibalisatie, kan het zijn dat ook daar enig overbodig tin met desoldeer litze verwijderd moet worden.

Overgebleven flux op of in de buurt van de footprint moet ook verwijderd worden, d.m.v. een daartoe geigend oplosmiddel (vb.: Ultrasolve van Electrolube).

Positioneer het nieuwe/gerecupereerde IC nauwkeurig op de footprint en leg het voorlopig overhoeks met een beetje soldeertin vast. Vertin eventueel op voorhand de betreffende eilandjes om dit te vergemakkelijken.

Als de positionering goed is en het IC mooi vlak op de print ligt brengt U rework flux(2) aan op de aansluitingen (vb. Multifix van Multicore). Hier is het zaak van niet te zuinig te zijn, maar ook niet te overdrijven. Alle flux moet achteraf verwijderd worden, dus als U niet te veel gebruikt bij het solderen bespaart U zich werk achteraf.

We brengen nu wat tin aan op de punt van onze soldeerbout. Voor deze toepassing voorziet Weller een zgn. "GW" punt. Er is een dergelijke punt voor elke courante laagspanningsbout in het gamma. Op de foto ziet U de LTGW in een WSP80. De tip van de punt is licht uitgehold, zo dat een klein voorraadje tin kan aangebracht worden.

Te beginnen van de andere kant dan waar we onze voorlopige soldering gelegd hebben gaat U, in een langzame en soepele beweging, met de vertinde punt over de pootjes/eilandjes in de richting van de voorlopige soldering, er zorg voor dragend dat elk pootje/eilandje de tijd heeft om individueel "te vloeien" en U dus een mooie reeks goede, glanzende verbindingen bekomt(3). De flux sluit de vloeibare tin van de lucht af voor een goede, oxidevrije verbinding en voorkomt dat eilandjes aan elkaar vloeien.

Eens alle verbindingen gemaakt zijn(4) rest enkel het opnieuw verwijderen van de gebruikte flux.

Ziezo: onzichtbaar hersd!!

Opmerkingen:

1. Dat IC's stuk zouden gaan "van de warmte" bij solderen of desolderen is grotendeels een mythe. Meestal liggen in deze gevallen elektrostatische verschijnselen aan de basis van het falen. De populaire methode om IC's te recupereren door PCB's te lijf te gaan met een verfstripper, bv., kent inderdaad veel uitval, maar dit is niet omdat de IC's te warm geworden zouden zijn. Bij verfstrippers zitten er, omdat er bij de constructie geen rekening werd gehouden met afscherming, gewoon te veel vrije elektronen (van de verwarmingsspiraal) in de warme luchtstroom, waardoor elektrostatische spanningen en ontladingen die ICs stuk maken, kunnen ontstaan.

2. Merk op dat de levensduur, bij kamertemperatuur, van deze fluxen beperkt is. Bij sporadisch gebruik is het dus best deze in een koelkast te bewaren, want dan is de levensduur vrijwel onbeperkt.

3. Bij een slechte verbinding door onvoldoende verwarming (te snel willen solderen) of gebrek aan flux heeft de verbinding een dof, brokkelig uitzicht.

4. Dit kan U controleren door een voorwerp met een vrij scherpe punt langs de aansluitingen te halen; een pootje dat niet gesoldeerd is zal verbuigen.




Chiptuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoger koppel en vermogen pk winst chiptuning obdtuning flashtuning voor alfa audi bmw chrysler citroen daihatsu daiwoo fiat ferrari ford honda hyundai isuzu jaguar jeep kia lada lancia landrover lexus lotus mazda mercedes mg mini mitsubishi nissan opel peugeot porsche renault rover seat saab skoda subaru suzuki ssang yong toyota volvo vw Chip tuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoog koppel en vermogen pk puissance power kracht leistung couple koppel hp horsepower pumpe düse einspritzung pumpe-düse common rail und pumpe düse golf passat bora new beetle lupo polo vento corrado sharan caddy caravelle multivan transporter t4 lt touran touareg favorit fabia felicia octavia sup arosa ibiza cupra inca leon cordoba toledo alhambra tdi sdi pompverstuiving pompverstuiver A3 A4 A6 A8 S8 S4 S3 TT TT quattro TT roadster rs4 rs6 rs8 tdi sdi alfa33 alfa155 alfa156 alfa164 alfa166 gtv spider jtd bmw320 bmw325 bmw323 bmw330 bmw520 bmw525 bmw530 bmw730 bmw740 bmw750 stratus saratoga pt cruiser voyager viper 300m ax saxo xantia xsara zx xm evasion berlingo c3 c5 c8 picasso jumper uno punto tipo panda tempra coupe croma ulysse marea barchetta bravo multipla palio stilo doblo ducato jtd tdi fiesta escort mondeo galaxi puma focus transit civic crx accord prelude legend hrv crv s2000 nsx honda atos pony accent scoupe lantra elantra galloper sonata sonica santafe santa fe trajet terracan wrangler cherokee ltd crd sportage carnival rio shuma magnetis sorento crdi kappa dedra thema zeta lybra phedra jtd td discovery freelander defender range rover tdi td4 td5 di tds mazda6 mpv2.0 cdvi c200 cdi clk e200 e220 e240 e270 e280 e290 e300 ml270 ml230 ml400 ml55 amg sprinter vito tdi cdi zt t 2.0 cdti mgf colt carisma space star space wagon space runner pajero l200 almera primera maxima agila corsa tigra kadet astra vectra calibra combo omega senator frontera sintra meriva zafira vivaro movano dti dci cdti tdi td partner clio megane scenic laguna safrane espace kangoo velsatis avantime dci tdi td gran vitara tdi korando musso v40 s40 v70 s60 s70 c70 s80 xc tdi t5 t6 duitsland frankrijk france deutschland luxemburg luxembourg tdi motor jtd motor dti motor td motor benzine motor Chiptuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoger koppel en vermogen pk winst chiptuning obdtuning flashtuning voor alfa audi bmw chrysler citroen daihatsu daiwoo fiat ferrari ford honda hyundai isuzu jaguar jeep kia lada lancia landrover lexus lotus mazda mercedes mg mini mitsubishi nissan opel peugeot porsche renault rover seat saab skoda subaru suzuki ssang yong toyota volvo vw chiptuning Alfa Romeo, chiptuning Audi, chiptuning BMW, chiptuning Chrysler, chiptuning Citroen, chiptuning Daewoo, chiptuning Daimler, chiptuning Ferrari, chiptuning Fiat, chiptuning Ford, chiptuning Honda, chiptuning Hyundai, chiptuning Isuzu, chiptuning Jaguar, chiptuning Jeep, chiptuning Kia, chiptuning Lancia, chiptuning Land Rover, chiptuning Lamborghini, chiptuning Lexus, chiptuning Lotus, chiptuning Maserati, chiptuning Mazda, chiptuning Mercedes, chiptuning MG, chiptuning Mini, chiptuning Mitsubishi, chiptuning Morgan, chiptuning Nissan, chiptuning Opel, chiptuning Peugeot, chiptuning Porsche, chiptuning Renault, chiptuning Rover, chiptuning Saab, chiptuning Seat, chiptuning Skoda, chiptuning Smart, chiptuning Ssang Yong, chiptuning Subaru, chiptuning Suzuki, chiptuning Toyota, chiptuning Volkswagen, chiptuning VW, chiptuning Volvo, chiptuning and motortuning, power optimalisation, chip tuning, turbo tuning, compressor tuning, automotive engineering, chiptuning, chiptuning, chiptuning, tuning, tuning, tuning, autotuning, enginetuning, motortuning, dieseltuning, chippoint, chip, chips, chippower, chiptuned, chiptuners, hp, power, power-output, tune, tuned, tuner, tuners, tuning, tuningsite, turbo, turbocharger chiptuning Alfa Romeo, chiptuning Audi, chiptuning BMW, chiptuning Chrysler, chiptuning Citroen, chiptuning Daewoo, chiptuning Daimler, chiptuning Ferrari, chiptuning Fiat, chiptuning Ford, chiptuning Honda, chiptuning Hyundai, chiptuning Isuzu, chiptuning Jaguar, chiptuning Jeep, chiptuning Kia, chiptuning Lancia, chiptuning Land Rover, chiptuning Lamborghini, chiptuning Lexus, chiptuning Lotus, chiptuning Maserati, chiptuning Mazda, chiptuning Mercedes, chiptuning MG, chiptuning Mini, chiptuning Mitsubishi, chiptuning Morgan, chiptuning Nissan, chiptuning Opel, chiptuning Peugeot, chiptuning Porsche, chiptuning Renault, chiptuning Rover, chiptuning Saab, chiptuning Seat, chiptuning Skoda, chiptuning Smart, chiptuning Ssang Yong, chiptuning Subaru, chiptuning Suzuki, chiptuning Toyota, chiptuning Volkswagen, chiptuning VW, chiptuning Volvo, chiptuning and motortuning, power optimalisation, chip tuning, turbo tuning, compressor tuning, automotive engineering, chiptuning, chiptuning, chiptuning, tuning, tuning, tuning, autotuning, enginetuning, motortuning, dieseltuning, chippoint, chip, chips, chippower, chiptuned, chiptuners, hp, power, power-output, tune, tuned, tuner, tuners, tuning, tuningsite, turbo, turbocharger
klik op de afbeeldingen om te vergroten:



 
LIERSELEI 54B
B2390 OOSTMALLE
BELGIUM
+32 (0)477 43 70 15
INFODMT@DMTUNING.BE