Design by F.U.M.O.
 

wij zoeken nog verdelers >>  

Veelgesde vragen omtrent chiptuning

Lees hier het antwoord op veelgesde vragen over chiptuning.

Wat is een chiptuning, en waarom doen we het?
Wat is een CPU en wat doet die in m'n auto?
Waarom doet een fabrikant dit niet?
Wat gebeurt er met het verbruik van mijn auto?
Krijg ik nu ook meer slijtage aan m'n wagen?
Kan dit ook met een nieuw voertuig?
Zijn er dan nog andere aanpassingen nodig?
Hoe lang duurt zo'n chiptuning en kan ik daar op wachten?
Waarom is het inbouwen van een powerbox soms schadelijk?
Wat zijn koppel en vermogen (NM en PK)?
Heb ik een vermogenbank nodig om te zien of de tuning werkt?
Gaat het ook met een voertuig op LPG?






Wat is een chiptuning, en waarom doen we het?
Een chiptuning is het herschrijven van het motormanagement programma. Dit programma controleert en bedient de totale motorsturing, injektiehoeveelheid, injektietijden, hoeveelheid gemeten luchtmassa, ontstekingstijden enz...
Door deze te wijzigen kan je de motor meer vermogen en koppel geven.

Waarom chiptuning? Ten eerste natuurlijk voor het hogere rijplezier... Dan komt er natuurlijk ook bij dat de motor een hoger koppel heeft dat de wagen ook beter reageert in het verkeer. Men moet gewoon minder snel terugschakelen in het stadsverkeer en het inhaalmaneuver op de snelweg gaat veel vlotter en daardoor veel veiliger. Doordat de motor merkelijk soepeler loopt en sneller opneemt zal hij onder normale omstandigheden minder gaan verbruiken.
terug

Wat is een CPU en wat doet die in m'n auto?
Hedendaagse motoren worden door een computer gestuurd: De motorsturing of ECU of CPU. De afkorting ECU staat voor ENGINE CONTROL UNIT of electronic control unit durft men het ook te noemen. CPU staat voor CENTRAL PROCESSING UNIT en is uiteraard net hetzelfde. Deze computer beheert en controleert alle motorfunkties zoals het inspuitingstijdstip, inspuitingshoeveelheid, turboladerdruk en commonraildruk. Dit wordt bepaald door MAPPINGS of KENVELDEN , dit zijn driedimensionele beelden die als parameter werken en gaan bepalen hoeveel inspuiting de motor nodig heeft bij een bepaalde bedrijfstemperatuur, snelheid, en belastingsgraad. Zij bepalen ook de turboladerdruk bij turbomotoren en ook de onstekingstijden bij een benzinemotor.
terug

Waarom doet een fabrikant dit niet?
Autoconstructeurs hebben helaas niet zomaar de keuze, zij dienen internationaal te voldoen aan zeer strenge emissie eisen die veel hoger liggen dan in bepaalde landen. Ook worden volvermogen versies wel omlaag getuned door de fabrikant door enkel de software aan te passen om alzo verschillende vermogen versies op de markt te brengen zonder enige wijziging op technisch gebied te maken. Dus eigenlijk doet die bepaalde fabrikant al aan chiptuning. Het spreekt vanzelf dat op zulke versies enorme vermogenwinsten gemaakt worden en dit zonder enig risico op schade ! Ook zijn er voldoende fiscale redenen die een bepaald model auto commercieel aantrekkelijker maken in een lagere versie voor de autoconstructeur.
terug

Wat gebeurt er met het verbruik van mijn auto?
Doordat je motor krachtiger geworden is en alzo " minder inspanning " moet leveren om hetzelfde gewicht te verplaatsen zal onder normale omstandigheden je verbruik gaan dalen. Dat kan zelfs 1 tot 1.5 liter / 100km verschillen. Waarom zeggen wij dan " onder normale omstandigheden " ? Dat is heel eenvoudig: Omdat wanneer je altijd voluit zou rijden, je verbruik zou stijgen na het tunen. Dus... laat ons het zo slen dat als jij " gewoon " blijft rijden zoals voorheen, dat dan je voertuig zeker minder gaat verbruiken.
terug

Krijg ik nu ook meer slijtage aan m'n wagen?
Daar wij steeds binnen de maximum normen blijven zal er geen verhoogde slijtage meetbaar zijn. Enkel bij zeer agressief gebruik zal verhoogde slijtage te meten zijn, maar dat heb je natuurlijk ook origineel bij agressief rijden.
terug

Kan dit ook met een nieuw voertuig?
Natuurlijk kan het ook met een nieuwe wagen maar ........ Wij raden dat af omdat in een nieuwe motor nog steeds spanningen aanwezig zijn en ook dat de wrijving in een nieuwe motor nog hoger is. Dus het gaat wel maar het is volgens ons raadzaam om dit niet te doen en eerst de wagen rustig in te rijden.
terug

Zijn er dan nog andere aanpassingen nodig?
Neen... in principe moet men na de chip tuning geen enkele aanpassing aan de wagen aanbrengen. Wat wij wel aanraden is het vervangen van de luchtfilter door een andere en vrijere filter, wat de prestaties toch nog doet verbeteren !
terug

Hoe lang duurt zo'n chiptuning en kan ik daar op wachten?
Een normale chiptuning duurt zo'n twee uurtjes, afhankelijk van het voertuigtype. Je bent natuurlijk welkom om bij de ingreep aanwezig te zijn en met een frisdrank of kopje koffie... en de nodige deskundige uitleg het hele gebeuren van nabij te volgen. Na de ingreep kan je dan je voertuig onmiddellijk testen door een rit te maken!
terug

Waarom is het inbouwen van een powerbox soms schadelijk?
De powerbox of soms wel eens smartbox of piggi bag genaamd is een doosje met elektronica die tussen de draden van de CPU geplaatst wordt om de meetsignalen van de CPU te vervormen en alzo de CPU te misleiden.

Meestal is het resultaat dan ook niet te vergelijken met de echte chiptuning. Bij gebruik van een powerbox zal het verbruik van de wagen meestal stijgen. Bij een herprogrammatie of chiptuning zal het verbruik meestal dalen!

De powerbox gaat foutieve informatie doorsturen naar de computer om deze ook foutieve handelingen te laten uitvoeren.

De powerbox gaat bijvoorbeeld het signaal van de commonraildruk in een cdi verkleinen zodat de CPU leest dat er te weinig druk is en deze opvoert.

Hetzelfde voor de stand van het gaspedaal enz...

Dit is volgens ons een NOODINGREEP voor een wagen die niet anders te tunen is ! ! !

Bij sommige systemen van powerboxen is het enkel de fueldruk die flink opgevoerd wordt waardoor er natuurlijk meer inspuiting is, maar... hierdoor verhoogt de druk ook in het hoogste punt van de zuigeraktie en verhoogt daardoor ook de verbranding geweldig met als gevolg dat de zuigerwand veel heter wordt en soms durft te smelten! Dit na verloop van enige tijd. In de racerij wordt dit meestal opgevangen door het plaatsen van gesmede zuigers. In een standaard motor is dit een beetje met de duivel spelen daar het onheil niet onmiddelijk geschiedt maar pas na verloop van tijd aan het licht komt ! ! !
Ook het verbruik van de wagen zal stijgen na het gebruik van een powerbox daar waar bij een chiptuning het verbruik zal dalen!
terug

Wat zijn koppel en vermogen (NM en PK)?
Kracht:
Een kracht wordt uitgedrukt in Newton. Men heeft 1Newton nodig om 1kg elke seconde in snelheid te laten toenemen met 1m/s. Bij snelheidstoename van 1m/s tijdens elke seconde spreken we over een versnelling van 1m/s≤. Wordt uitgedrukt in Newton [N].

Koppel:
De kracht waarmee de krukas wordt rondgedraaid vermenigvuldigd met de krukstraal bepaalt het koppel. Een hoog koppel is te verkrijgen door een langslagmotor of door een grotere verbrandingsdruk boven de zuiger te creŽren. Wordt uitgedrukt in Newtonmeter [Nm].

Arbeid:
We spreken van een verrichte arbeid als we met een kracht een massa over een bepaalde afstand hebben verplaatst. kens we iets moeten verplaatsen en daarvoor een kracht moeten ontwikkelen hebben we arbeid verricht. De arbeid is groot wanneer de massa zwaar is. Wordt uitgedrukt in Newtonmeter [Nm] of in Joule [J]

Vermogen:
Vermogen is een hoeveelheid arbeid die men levert gedurende een bepaalde tijd. Wordt uitgedrukt in Watt [W] of in Joule per seconde [J/s].

1KW = 1,359 pk.
terug

Heb ik een vermogenbank nodig om te zien of de tuning werkt?
De meest gebruikte vermogenbanken zijn van het type acceleratie en meten enkel het versnellen van een gekende massa in een bepaalde tijd. Deze zijn goedkoper dan hun duurdere broertje de " geremde testbank ". Alles hangt hier af van de conformiteit van het voertuig: Een enkele kleine verandering in het originele concept kan al foutieve metingen geven. Het makkelijkste en goedkoopste is zelf testen hoe de wagen herneemt van een lager toerental naar een hoger in derde versnelling. Je laat de wagen terugvallen naar ongeveer 1600 r/m en laat hem terug oplopen naar 4500 r/m en meet dan even het verschil, als je het dan al niet sterk genoeg voelt ! !
terug

Gaat het ook met een voertuig op LPG?
Een voertuig op LPG tunen op zichzelf is mogelijk maar de vermogenwinsten zijn meestal klein. Alles is een beetje afhankelijk van het soort LPG installatie.
terug











Chiptuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoger koppel en vermogen pk winst chiptuning obdtuning flashtuning voor alfa audi bmw chrysler citroen daihatsu daiwoo fiat ferrari ford honda hyundai isuzu jaguar jeep kia lada lancia landrover lexus lotus mazda mercedes mg mini mitsubishi nissan opel peugeot porsche renault rover seat saab skoda subaru suzuki ssang yong toyota volvo vw Chip tuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoog koppel en vermogen pk puissance power kracht leistung couple koppel hp horsepower pumpe düse einspritzung pumpe-düse common rail und pumpe düse golf passat bora new beetle lupo polo vento corrado sharan caddy caravelle multivan transporter t4 lt touran touareg favorit fabia felicia octavia sup arosa ibiza cupra inca leon cordoba toledo alhambra tdi sdi pompverstuiving pompverstuiver A3 A4 A6 A8 S8 S4 S3 TT TT quattro TT roadster rs4 rs6 rs8 tdi sdi alfa33 alfa155 alfa156 alfa164 alfa166 gtv spider jtd bmw320 bmw325 bmw323 bmw330 bmw520 bmw525 bmw530 bmw730 bmw740 bmw750 stratus saratoga pt cruiser voyager viper 300m ax saxo xantia xsara zx xm evasion berlingo c3 c5 c8 picasso jumper uno punto tipo panda tempra coupe croma ulysse marea barchetta bravo multipla palio stilo doblo ducato jtd tdi fiesta escort mondeo galaxi puma focus transit civic crx accord prelude legend hrv crv s2000 nsx honda atos pony accent scoupe lantra elantra galloper sonata sonica santafe santa fe trajet terracan wrangler cherokee ltd crd sportage carnival rio shuma magnetis sorento crdi kappa dedra thema zeta lybra phedra jtd td discovery freelander defender range rover tdi td4 td5 di tds mazda6 mpv2.0 cdvi c200 cdi clk e200 e220 e240 e270 e280 e290 e300 ml270 ml230 ml400 ml55 amg sprinter vito tdi cdi zt t 2.0 cdti mgf colt carisma space star space wagon space runner pajero l200 almera primera maxima agila corsa tigra kadet astra vectra calibra combo omega senator frontera sintra meriva zafira vivaro movano dti dci cdti tdi td partner clio megane scenic laguna safrane espace kangoo velsatis avantime dci tdi td gran vitara tdi korando musso v40 s40 v70 s60 s70 c70 s80 xc tdi t5 t6 duitsland frankrijk france deutschland luxemburg luxembourg tdi motor jtd motor dti motor td motor benzine motor Chiptuning flashtuning obdtuning powerchip chippower motortuning autotuning voor wagens motorhomes beswagens camionettes meer motorvermogen koppel vermogenswinst vermogenstoename met millenium via OBDII of diagnosepoort van auto chiptuning Belgie belgie nederland chiptuning Nederland hoger koppel en vermogen pk winst chiptuning obdtuning flashtuning voor alfa audi bmw chrysler citroen daihatsu daiwoo fiat ferrari ford honda hyundai isuzu jaguar jeep kia lada lancia landrover lexus lotus mazda mercedes mg mini mitsubishi nissan opel peugeot porsche renault rover seat saab skoda subaru suzuki ssang yong toyota volvo vw chiptuning Alfa Romeo, chiptuning Audi, chiptuning BMW, chiptuning Chrysler, chiptuning Citroen, chiptuning Daewoo, chiptuning Daimler, chiptuning Ferrari, chiptuning Fiat, chiptuning Ford, chiptuning Honda, chiptuning Hyundai, chiptuning Isuzu, chiptuning Jaguar, chiptuning Jeep, chiptuning Kia, chiptuning Lancia, chiptuning Land Rover, chiptuning Lamborghini, chiptuning Lexus, chiptuning Lotus, chiptuning Maserati, chiptuning Mazda, chiptuning Mercedes, chiptuning MG, chiptuning Mini, chiptuning Mitsubishi, chiptuning Morgan, chiptuning Nissan, chiptuning Opel, chiptuning Peugeot, chiptuning Porsche, chiptuning Renault, chiptuning Rover, chiptuning Saab, chiptuning Seat, chiptuning Skoda, chiptuning Smart, chiptuning Ssang Yong, chiptuning Subaru, chiptuning Suzuki, chiptuning Toyota, chiptuning Volkswagen, chiptuning VW, chiptuning Volvo, chiptuning and motortuning, power optimalisation, chip tuning, turbo tuning, compressor tuning, automotive engineering, chiptuning, chiptuning, chiptuning, tuning, tuning, tuning, autotuning, enginetuning, motortuning, dieseltuning, chippoint, chip, chips, chippower, chiptuned, chiptuners, hp, power, power-output, tune, tuned, tuner, tuners, tuning, tuningsite, turbo, turbocharger chiptuning Alfa Romeo, chiptuning Audi, chiptuning BMW, chiptuning Chrysler, chiptuning Citroen, chiptuning Daewoo, chiptuning Daimler, chiptuning Ferrari, chiptuning Fiat, chiptuning Ford, chiptuning Honda, chiptuning Hyundai, chiptuning Isuzu, chiptuning Jaguar, chiptuning Jeep, chiptuning Kia, chiptuning Lancia, chiptuning Land Rover, chiptuning Lamborghini, chiptuning Lexus, chiptuning Lotus, chiptuning Maserati, chiptuning Mazda, chiptuning Mercedes, chiptuning MG, chiptuning Mini, chiptuning Mitsubishi, chiptuning Morgan, chiptuning Nissan, chiptuning Opel, chiptuning Peugeot, chiptuning Porsche, chiptuning Renault, chiptuning Rover, chiptuning Saab, chiptuning Seat, chiptuning Skoda, chiptuning Smart, chiptuning Ssang Yong, chiptuning Subaru, chiptuning Suzuki, chiptuning Toyota, chiptuning Volkswagen, chiptuning VW, chiptuning Volvo, chiptuning and motortuning, power optimalisation, chip tuning, turbo tuning, compressor tuning, automotive engineering, chiptuning, chiptuning, chiptuning, tuning, tuning, tuning, autotuning, enginetuning, motortuning, dieseltuning, chippoint, chip, chips, chippower, chiptuned, chiptuners, hp, power, power-output, tune, tuned, tuner, tuners, tuning, tuningsite, turbo, turbocharger
 
LIERSELEI 54B
B2390 OOSTMALLE
BELGIUM
+32 (0)477 43 70 15
INFODMT@DMTUNING.BE